Foreningen hjemsted er Formandens adresse. Mikkelborg Bygade 7, 6630 Rødding
Foreningen er upolitisk.
Foreningens formål er at virke inden for rammerne af Dansk Lovgivning:
at hjælpe mennesker i social nød/krise på professionel vis, samt søge at fremme kontakten mellem medlemmerne ved foredragsaftener, medlems-møder og lignende.
Foreningens formål er endvidere at uddanne eksaminerede Familie-konsulenter.
Bestyrelsen med formand varetager uddannelse samt godkender og eksaminerer nye Familie-konsulenter. Familie-konsulenter oppebærer ikke honorar for deres sociale arbejde, men får deres basale udgifter til transport, telefon, kontorhold m.m. dækket af foreningen.
Som ordinært medlem kan optages enhver, der er bosiddende i Danmark, endvidere optages erhvervsvirksomheder, foreninger m.v. på de af bestyrelsen nærmere fastsatte betingelser. Ovennævnte selskaber og virksomheder kan kun opnå én stemme ved generalforsamling. Æresmedlemmer kan udnævnes af generalforsamlingen på forslag fra bestyrelsen. Æresmedlemmer betaler ikke kontingent, og har ingen stemmeret
Indmeldelse sker ved skriftlig henvendelse til foreningen med angivelse af telefonnummer og adresse. Ved indmeldelse betales det årlige kontingent til foreningen.
Optagelse kan nægtes når særlige grunde taler herfor og 2/3 af bestyrelsens medlemmer stemmer for at afvise indmeldelsen. Nægtelse skal dog, såfremt den optagelsessøgende ønsker det, efterprøves af førstkommende ordinære generalforsamling.
Udmeldelse finder skriftligt sted til foreningen seneste med 3 måneders varsel til regnskabsårets udgang.
Generalforsamling kan med 2/3´s majoritet beslutte at ekskludere et medlem der ikke opfylder de af medlemskabets flydende forpligtigelser, eller som handler til skade for foreningen.
Medlemmer der (trods påkrav) ikke betaler forfaldet kontingent slettes dog uden videre fra det pågældende regnskabsårs udløb. Eksklusion eller slettelse på grund af kontingentrestance fritager ikke for kontingentforpligtigelsen for det regnskabsår i hvilket udelukkelse finder sted.
Kontingent fastsættes for hvert regnskabsår, der følger kalenderåret, af generalforsamlingen og indbetales til foreningen seneste den 1. marts.
Valg til bestyrelsen kræver 2 års medlemskab.
Bestyrelsen består af en formand, valgt direkte på generalforsamlingen for 1 år samt 4 bestyrelsesmedlemmer, der vælges for 2 år med 2 på valg hvert år. Der kan opnås genvalg.
Bestyrelsen konstituerer sig selv.
Afgår et bestyrelsesmedlem i utide, foretages erstatningsvalg for den eventuelt resterende periode først ved næste generalforsamling.
Bestyrelsesmøder afholdes, når det skønnes nødvendigt - som regel på formandens initiativ.
Står stemmerne ved en afstemning lige, er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsen varetager foreningens tarv udadtil og indadtil under ansvar over for generalforsamlingen og fører forhandlinger og beslutninger til protokols.
Der føres en forhandlings- og generalforsamlings protokol, hvilken sidste underskrives af formanden og dirigenten.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når 3 eller flere medlemmer inklusive
formand eller næstformand er til stede.
A. Tidspunkt og indkaldelse:
Ordinær generalforsamling afholdes 1 gang årligt i tiden 01.01. til 15.02.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen efter behov og skal indkaldes, når mindst 10 af foreningens medlemmer fremsætter skriftligt krav herom med angivelse af grund.
I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 6 uger efter modtagelsen af begæring herom.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted med 3 ugers varsel, enten i foreningens medlemsblad/hjemmeside eller ved særskilt skrivelse til de enkelte medlemmer.
Ved indkaldelsen til den ordinære generalforsamling skal der endvidere følge foreningens regnskab.
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed i alle anliggender.
Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent som vælges af forsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen.
På den ordinære generalforsamling aflægger bestyrelsen beretning om foreningens virksomhed. Endvidere fremlægges regnskab for det forløbne regnskabsår til godkendelse.
Forslag fra medlemmerne, der ønskes fremmede til afstemning uden for den udsendte dagsorden, skal indsendes skriftligt til bestyrelsen senest 01.01.
Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpelt stemmeflerhed med mindre andet følger nærværende vedtægt.
Hvert medlem har en stemme.
Afstemning kan kun finde sted om de på dagsordenen opførte forhandlings-punkter samt om ændringsforslag til disse. For at afgive en stemme eller stemme ved fuldmagt på generalforsamlingen kræve kvitteret medlemsbevis.
Generalforsamlingen træffer sine beslutninger ved simpel stemmeflerhed, dog kræver vedtægtsændringer 2/3 majoritet af de afgivne stemmer.
Et forslag, der er forkastet på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, kan ikke fremsættes på ny før næste ordinære generalforsamling.
Generalforsamlingen vælger en dirigent, der leder forhandlingerne og lader de nødvendige afstemninger afholde. Almindeligvis foregår afstemninger ved håndsoprækning, men skal ske skriftligt, når dirigenten, et medlem af bestyrelsen eller 5 menige medlemmer forlanger det.
Valg af bestyrelsesmedlemmer skal altid ske skriftligt, såfremt der er opstillet flere kandidater, end der skal vælges.
Skulle stemmerne på 2 kandidater stå lige, foretages omvalg mellem disse to, skulle stemmerne atter stå lige, anvendes lodtrækning. Står stemmerne om et forslag lige (hvor ikke kvalificeret majoritet kræves)er forslaget forkastet.
Der kan stemmes ved fuldmagt, dog således, at fuldmagt kun kan gives til et andet medlem og således, at hvert fremmødt medlem kun kan medbringe én fuldmagt.
Det er en betingelse for at deltage i generalforsamlingen, at et personen har været medlem af foreningen i mindst 2 år.
Foreningens regnskabs- og kontingent år følger kalenderåret.
Regnskabet skal før den ordinære generalforsamling være revideret af en revisor, valgt af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen.
Kassereren indkasserer foreningens indtægter og betaler de af bestyrelsen godkendte regninger, fører kassebog over samtlige indtægter og udgifter og udarbejder foreningens årsregnskab.
Foreningens formue, udover hvad der er nødvendigt til afholdelse af de løbende udgifter, skal, med mindre generalforsamlingen bestemmer andet, anbringes i et pengeinstitut, som er godkendt til at forvalte umyndiges midler.
§ 10.
Foreningen forpligtiges udadtil ved underskrift af formanden og et bestyrelsesmedlem.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for De foreningen påhvilende forpligtigelser.
Til almindelige daglige forretninger tegnes foreningen alene af formanden eller foreningens kasserer.
Foreningens arbejde finansieres ved frivillige bidrag, medlemskontingenter, tilskud fra fonde, virksomheder og konsulentbetaling samt økonomisk støtte i henhold til § 115 i Lov om Social Service.
Foreningen kan modtage gaver, ligesom foreningen selv er berettiget til at uddele anonyme kontante gaver til særligt dårlige stillede klienter.
Ændringer af nærværende vedtægter kræves vedtaget på en generalforsamling med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.
Til foreningens opløsning kræves vedtagelse på en generalforsamling med 2/3´s majoritet blandt samtlige medlemmer. Opnås denne majoritet ikke, er bestyrelsen berettiget til at indkalde til en ny generalforsamling, på hvilken opløsningen kan vedtages med 2/3 majoritet blandt de fremmødte medlemmer.
Ved foreningens opløsning forholdes med foreningens formue som følger:
Såfremt formuen er under kr. 100.000,00 ved foreningens opløsning, indbetales foreningens formue til godgørende organisation der er godkendt til at kunne modtage skattefri gave.
Er foreningens formue over kr. 100.000,00 uddeles foreningens formue til en eller flere organisationer/foreninger der ligger så tæt på foreningens formål som muligt.
Fordelingen af formuen varetages af 3 personer, hvoraf den ene person skal være valgt af socialministeren (indenrigs- og socialminister p.t.), en person af Kommunernes Landsforening og en person udpeget af præsidenten for Vestre Landsret.
De anførte 3 personer er berettiget til sædvanligt vederlag for deres arbejde.
Således vedtaget på
generalforsamlingen den: 05.02.200